20 jaar kunstkopie

Hamburgs grootste kunstverzameling

De online galerie kunstkopie.nl viert haar 20-jarig bestaan

Hamburg, augustus 2019 - Of het nu gaat om klassiekers als Claude Monet, Edvard Munch en Gustav Klimt of om hedendaagse kunstenaars - de lijst van beroemde schilders wiens werk gemakkelijk bij u thuis kan worden afgeleverd in verschillende ontwerpen en formaten lijkt eindeloos. Opgericht in 1999 door Hardy Schulz, heeft de online galerie nu meer dan 250.000 schilderijen van ongeveer 25.000 kunstenaars. Dit succesverhaal en het 20-jarig bestaan van het bedrijf worden in september in Hamburg gevierd.

p>Pionier van e-commerce

"Mijn visie op kunstkopie. kreeg al lang voor 1999 gestalte," zegt Hardy Schulz, oprichter en directeur van Kunstkopie.de. "Halverwege de jaren negentig, toen het hip was om geïnteresseerd te zijn in het internet en de eerste onlinewinkels verschenen, dacht ik na over het toegankelijk maken van mijn passie - kunst - voor mensen in hun huis"

strong>1.000.000.000 verkochte schilderijen

Zo gedacht, zo gedaan. Toen kunstkopie.de in 1999 online ging, was het bedrijf het eerste online bedrijf ter wereld dat individuele printformaten en variabele printmaterialen in zijn portfolio had. 20 jaar later is kunstkopie marktleider voor hoogwaardige kunstreproducties. "We zijn begonnen met 750 kunstwerken. Als je bedenkt dat we de eerste twee maanden geen enkel schilderij hebben verkocht, maar dat we vandaag de dag een kwart miljoen afbeeldingen online hebben staan en dat in 2019 de 1 miljoenste bestelling in het winkelmandje is beland, dan ben ik daar best een beetje trots op," benadrukt Schulz.

Alle begin is moeilijk

In heel Europa heeft kunstkopie vandaag de dag 40 mensen in dienst en genereerde in 2018 een omzet van meer dan vijf miljoen euro. Maar alle begin is moeilijk. "In het begin waren er weinig mogelijkheden voor online reclame en online winkelen was voor de meeste mensen nog verdacht, herinnert zich de operationele manager. Een andere uitdaging waren de betalingscycli van de creditcardmaatschappijen. Hoewel het bedrijf winstgevend was, had kunstkopie onnodige liquiditeitsproblemen. "Onze klanten hebben altijd al moeten betalen op het moment van verzending. Veel klanten gebruikten toen al hun creditcard. Natuurlijk moesten we voor het printmateriaal en de lijsten vooraf betalen en dat hebben we een tijdje kunnen doen. Paradoxaal genoeg: hoe sneller we groeiden, des te groter waren onze liquiditeitsproblemen in die tijd, omdat het geld vastzat bij de creditcardmaatschappijen: "

Van Hamburg tot de wereld

De met liefde gemaakte kunst kopieën worden overigens allemaal op de Hamburgse productielocatie geproduceerd - van prepress tot drukwerk tot lijstenmakerij. En dankzij de modernste technologie kunnen gewenste schilderijen, of het nu op acrylglas, hout of canvas is, zelfs op twee meter formaat worden afgedrukt.

.
Naar boven