Oskar Schlemmer ( * 1888 † 1943 )

Biografie van Oskar Schlemmer

De choreograaf van de harmonieuze kunsten

Oskar Schlemmer werd geboren op 4 september 1888 in Stuttgart. Hij was schilder, beeldhouwer en decorontwerper. Hij hield ervan menselijke figuren in de ruimte af te beelden, vooral in stereometrische voorstellingen en in elkaar grijpende groepen figuren.

 

Schlemmer ging aanvankelijk naar de kunstnijverheidsschool, die hij na een semester verliet om in de herfst van 1906 aan de Academie voor Schone Kunsten in Stuttgart te studeren. Daar ontmoette hij zijn levenslange vriend Otto Meyer-Amden en Willie Baumeister en Alf Bayrle. Met Meyer-Amden volgde hij vervolgens de masterclass van Friedrich von Keller. Schlemmer verhuisde vervolgens naar Berlijn, waar hij de formele analyse van het kubisme en de Franse avant-garde bestudeerde. In 1913 werd hij meester-student van Adolf Hölzel in Stuttgart, waar hij zijn liefde voor scenografie ontwikkelde door middel van een paar bevriende dansers.

 

In de Eerste Wereldoorlog deed Oskar Schlemmer vrijwilligerswerk voor de militaire dienst, waarvan hij na een blessure weer ontheven werd. Hij wijdde zich opnieuw aan de schilderkunst en richtte de Ücht-groep op, die een hervorming van het kunstonderwijs en een lokroep van Paul Klee naar Stuttgart voorstond.

In 1920 Schlemmer trouwde met Helena Tutein en kreeg drie kinderen met haar. In hetzelfde jaar werd hij door Walter Gropius benoemd in het Bauhaus, waar hij de leiding in de werkplaats voor muurschilderkunst overnam, voordat hij later overstapte op hout- en steensculptuur. Nadat het Bauhaus in 1925 naar Dessau was verhuisd, nam Schlemmer ook de toneelafdeling van het Bauhaus over als directeur. In deze tijd werden Schlemmer's Bauhaus-dansen gecreëerd, waarin telkens een bepaald materiaal en zijn scenische mogelijkheden werden gepresenteerd (bijv. paaldans of banendans). Schlemmer richtte het vak "Mann" op en nam vele onderwijsopdrachten aan van het Bauhaus tot hij het in de zomer van 1929 verliet. Schlemmer's stijl en motieven waren gevarieerd en de mate van abstractie van zijn werken veranderde steeds weer. In 1916 maakte hij het schilderij "Homo", dat in zijn werken steeds weer als basisfiguur in het zijprofiel verscheen. Geïnspireerd door het complexe Bauhaus-idee ontstonden Schlemmers beroemdste werken in 1923. Bevrijd van accessoires concentreerden zijn schilderijen zich op de figuratieve weergave en voor het eerst verscheen het achteraanzicht van Schlemmer (Tischgesellschaft, 1923). De eerste trap- en leuningmotieven ontstonden in 1931 (groep op leuning), waarop figuren ritmisch, gespreid en op een verspringende en overlappende manier de structuur van de leuning met de structuur van de leuning verbinden. Vanuit psychologisch oogpunt wordt de reling ook gezien als een steun en ordeversterker, het doel van discipline, en als een contrast met chaos en verval in de politieke jaren dertig van de vorige eeuw. "We hebben nummers, maten en wetten als bewapening nodig om niet verslonden te worden door chaos," zei Schlemmer eens. Het werk Bauhaustreppe (1932) werd het herkenningspunt van de jeugdcultusbeweging van de 20e eeuw.

Met Hitlers machtsovername in 1933 begon Oskar Schlemmers jaren van geestelijke verduistering. Zijn schilderijen werden ook donkerder en toonden zijn mentale toestand met bedreigende scènes. Hij overleed op 54-jarige leeftijd op 13 april 1943 in Baden-Baden.

.

Kunstdrukken & schilderijen van Oskar Schlemmer
Naar boven