KUNSTKOPIE geschiedenis

Met kwaliteit naar succes

Hardy Schulz is oprichter en directeur van KUNSTKOPIE.DE. Sinds 1999 leidt hij de middelgrote onderneming uit Hamburg. In een persoonlijke gesprek vertelt hij ons, wat twee decennia in eCommerce voor visies, mijlpalen en uitdagingen met heeft meegebracht.

Ontdek waarom Hardy Schulz midden in de grootste internetcrisis een online shop heeft opgezet en waarom deze tot op de dag van vandaag zo succesvol is.

Hardy Schulz - eigenaar van KUNSTKOPIE

Kunstwerken voor een studentenwoning

Dat waren mijn eerste kunstkopieën. In die tijd waren er nauwelijks mogelijkheden om kunstwerken te reproduceren. Mijn vader was eigenaar van het bedrijf SMP Sign Systems. Ik kon daar producten afnemen en hem toen overtuigen: ik richtte een winkel op met individuele printformaten en meerdere printmedia, die toen in 1999 in de hele wereld nog niet bestond"

Sterke groei is niet hetzelfde als snelle groei

"In 1999 was het hip om interesse te tonen in het internet. Ik was er absoluut zeker van dat de toekomst van marketing en business hier verder zou gaan ontwikkelen. Dus na mijn studie leende ik 30.000 DM, waarvoor mijn vader garant stond en liet ik de eerste site van KUNSTKOPIE.DE programmeren. Ik wist dat de eerste jaren veel werk en weinig geld zouden opleveren, ik leefde van spaargeld en bleef realistisch en bescheiden in mijn planning. Na 2 maanden ging ik mij toch wel zorgen maken. We hadden toen nog geen enkel schilderij verkocht."

Een bestseller van nu heeft ons toen gered

"In de winter, twee maanden na de lancering, verkochten we ons eerste schilderij. Of het nu Blik in een steegje van August Macke was of de Zittende vrouw met haar knie omhoog van Egon Schiele is vervaagd in de herinnering. Beide schilderijen behoren nu tot de best verkochte afbeeldingen op KUNSTKOPIE.NL. Ik herinner me nog wel dat het een canvas schilderij op spieramen was, en dat is nog steeds onze bestseller vandaag de dag. Eind 2002 waren we online met 5.000 afbeeldingen. We waren in eerste instantie begonnen met 750 kunstwerken."

.

Meer dan 30.000 afbeeldingen

"Van de ene dag op de andere is ons aanbod verzesvoudigd. We zijn de samenwerking aangegaan met een groot fotoagentschap. Dat was ons geluk, want zij konden ons de scans aanleveren voor groot formaat kunstdrukken. Mijn voormalige collega Jean-Gérard Anfossi uit Frankrijk begon op dat moment op de Franstalige markt : REPRO-TABLEAUX.COM was geboren."

".

Moderne techniek voor meer efficiëntie

"In het begin schreven we alle briefjes voor de bestellingen nog met de hand. Dit was niet langer efficiënt bij de grote toenemende vraag. Daarom hebben we toen bij een upgrade een nieuw shopsysteem besteld. We hebben het productieproces geoptimaliseerd en de internationalisering uitgebreid. De uitdaging was om deze softwaregestuurde productie- en verzendworkflow aan te passen aan de nieuwste technologieën. En we zijn er volledig in geslaagd om dit te doen."

.

Cadeau's, mensen en vertrouwen

"Succesvolle kerstactiviteiten, investeringen in personeel en het vertrouwen van onze klanten hebben geleid tot een steeds stabielere verkoop. In 2009, toen mijn vader met pensioen ging, heb ik KUNSTKOPIE.DE gescheiden van SMP Sign Systems GmbH en heb ik de marketingactiviteiten opnieuw gelanceerd. Daarnaast investeren we in de nieuwste machines, een scanner workflowsysteem voor het productieproces en in de verzendverwerking. Onze klanten kunnen elke stap van hun bestelling live volgen. Door digitalisering hebben we onze omzet vele malen vermenigvuldigd. Maar we blijven trouw aan onszelf: vakmanschap en kwaliteit blijven onze topprioriteit".

Het geluk is met de dapperen

"Terugkijkend is elke behaalde mijlpaal behaald met een digitaliseringsstap. Vanaf het allereerste begin heb ik veel belang gehecht aan succesvolle online marketing en heb ik altijd contact gehouden met onze stakeholders. Kortom, dit was relevant voor ons: Kortom een goede digitalisering, ijverige marketing en een beetje geluk. Wat vandaag de dag nog steeds een uitdaging is: weerstand bieden aan nieuwe marketinghypes en verleidelijke trends, om door te gaan op de ingeslagen weg en te geloven in succes".

20 jaar grote kunst

"In 2019 KUNSTKOPIE.DE viert haar 20e verjaardag. In september, onze jubileummaand, organiseren we een bedrijfsevenement in onze productiehallen en bedanken we onze klanten met unieke aanbiedingen.

"

Schrijf u nu in voor de KUNSTKOPIE nieuwsbrief!

Wees als eerste op de hoogte van speciale aanbiedingen en exclusieve vouchers. Wij presenteren prachtige motieven voor uw huis en geven u ideeën voor de inrichting.


Schrijf u nu hier in voor onze gratis nieuwsbrief:

Schrijf u in op onze gratis nieuwsbrief en mis nooit een aanbieding!
Naar boven