Hilma af Klint werd op 26 oktober 1862 geboren in Solna, Zweden, als dochter van een marineofficier, en groeide op in welgestelde omstandigheden.
Na haar studie schilderkunst in Stockholm legde ze zich aanvankelijk toe op naturalistische kunst en verdiende haar brood met de verkoop van conventionele landschapschilderijen en portretten.
Op 44-jarige leeftijd brak ze echter radicaal met de conventionele kunst en koos ze voor een compleet nieuwe beeldtaal. Haar werken werden abstracter, kleurrijker en namen afstand van alle bekende stijlen. Als lid van een theosofisch genootschap begon ze zich intensief bezig te houden met metafysische en occulte thema's. Ze was ervan overtuigd dat haar schilderijen boodschappen bevatten. Ze was ervan overtuigd dat haar schilderijen boodschappen bevatten van een hogere, onzichtbare wereld, die ze zichtbaar wilde maken door middel van kleuren, vormen en symbolen.
Haar revolutionaire ideeën werden echter afgewezen. In tegenstelling tot haar eerdere, naturalistische werken, vond ze tijdens haar leven geen publiek voor haar abstracte kunst. Hedendaagse kunstenaars en critici negeerden haar werk of maakten het belachelijk. Gefrustreerd door het gebrek aan erkenning en onbegrip voor haar kunst, besloot ze dat haar uitgebreide oeuvre - ongeveer 1000 schilderijen - pas twintig jaar na haar dood voor het publiek toegankelijk mocht worden gemaakt. Hilma af Klint stierf op 21 oktober 1944 in Djursholm, en liet een oeuvre achter dat haar tijd ver vooruit was.
Het was pas in de jaren 1980, door het initiatief van haar neef Erik af Klint, dat haar artistieke nalatenschap herontdekt werd. Kunsthistorici en theologen kregen voor het eerst toegang tot haar schilderijen, wat baanbrekend bleek te zijn voor de moderne kunst. Het duurde niet lang voordat musea en galerieën over de hele wereld haar werken begonnen tentoon te stellen. Grote retrospectieven in Zweden, Venetië en New York eerden haar werk en een documentaire film reconstrueerde haar leven en artistieke visie.
Vandaag de dag wordt Hilma af Klint beschouwd als een van de belangrijkste kunstenaars van het modernisme. Ze was een pionier van de abstractie wiens werk lange tijd verborgen bleef en pas een eeuw na haar creatie de erkenning kreeg die het verdiende. Al in 1906 schilderde de Zweedse kunstenares 's werelds eerste abstracte schilderij - lang voor Kandinsky of Mondriaan. Haar schilderijen, die worden gekenmerkt door spiritualiteit, intuïtie en een baanbrekende vormentaal, fascineren kunstliefhebbers wereldwijd en hebben de manier waarop naar moderne kunst wordt gekeken blijvend veranderd.